Rozpoczynamy nową odsłonę kampanii edukacyjnej 20stopni.pl, która w tym roku potrwa od 1 października do 15 listopada, kończąc się w Dniu Czystego Powietrza. Tegoroczne hasło: „Zmieniamy ciepło na dobre” podkreśla kierunek, w jakim zmierza branża ciepłownicza, łącząc ambitne cele związane z dostarczaniem czystego ciepła z edukacją i zmianą nawyków użytkowników.

Wszyscy chcemy, by nasze miasto było miejscem, gdzie możemy oddychać czystym powietrzem, a ogrzewanie jest przyjazne dla środowiska. Wytwarzając ciepło z ekologicznych źródeł i wdrażając nowoczesne technologie, dążymy w Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. do bezemisyjności do 2050 roku. Transformacja energetyczna wymaga nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań, które zapewnią ciepło bez szkody dla środowiska. Nowe technologie umożliwią mieszkańcom miast ogrzewanie domów w sposób przyjazny dla planety. Proces ten wymaga czasu, odpowiednich regulacji prawnych oraz dużych inwestycji, jednak już teraz możemy wspierać tę zmianę poprzez świadome korzystanie z ciepła. Zaangażowanie wszystkich w proces transformacji jest kluczowe – każda, nawet najmniejsza zmiana, ma znaczenie.
Wykorzystajmy ten czas, by razem zadbać o rozsądne korzystanie z ciepła i zmniejszyć jego niepotrzebne zużycie. Każdy z nas może wnieść istotny wkład w transformację energetyczną, wpływając na sposób ogrzewania w swoim mieszkaniu czy miejscu pracy, wybierając ekologiczne rozwiązania i oszczędzając energię na co dzień. Nawet ciepło wytwarzane w sposób nieszkodliwy dla środowiska nie będzie ekologiczne, jeśli będziemy je marnować.

20 kroków do oszczędności ciepła

W Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej Sp. z o.o kładziemy duży nacisk na edukację
i zachęcamy mieszkańców naszego miasta do zmiany sposobu użytkowania ciepła i jego oszczędzania. Jak wynika z badań, w okresie jesienno-zimowym w blisko 60 proc. polskich domów średnia temperatura wynosi 22°C lub więcej. Alergolodzy przekonują, że najkorzystniejsze dla nas jest ok. 20°C w ciągu dnia i ok. 18°C podczas snu. W domu czy mieszkaniu najlepiej więc ustawić ogrzewanie na poziomie 20oC, a udając się  do pracy, przykręcić kaloryfery np. do 16–18oC. Zasadę nieprzegrzewania pomieszczeń powinniśmy też wprowadzić w biurze, a wychodząc do domu, zmniejszyć temperaturę w miejscu pracy. Ważne, by niemarnowanie ciepła weszło nam w krew, stało się codziennym zwyczajem: obniżenie temperatury już o jeden stopień to około 5–8 proc. mniejsze zużycie ciepła, a także niższe rachunki za ogrzewanie. Przykręcenie termostatu przy grzejniku obniży zużycie paliw, a tym samym zmniejszy liczbę wykorzystanych uprawnień do emisji dwutlenku węgla. To znaczne oszczędności, które wpłyną na nasz domowy budżet.

– Kluczową sprawą jest świadome korzystanie z ciepła. Nie ma potrzeby, by nadmiernie ogrzewać mieszkanie, gdy nie ma w nim domowników. Nie ma też sensu przegrzewać miejsc pracy, szkół czy urzędów w czasie, gdy placówki są zamknięte. Niemarnowanie ciepła nie odbywa się kosztem naszego komfortu, wymaga jedynie wprowadzenia w życie nowych nawyków – tłumaczy Jacek Szymczak, prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie.

Poradnik dla użytkowników 20 kroków do oszczędności ciepła opublikowaliśmy na stronie kampanii www.20stopni.pl. Można tam również znaleźć informacje dla administratorów osiedli mieszkaniowych i budynków wielorodzinnych czy zarządzających budynkami publicznymi dotyczące procedur ograniczających zużycie ciepła, jak i sprawdzone wskazówki, jak oszczędzać ciepło w budynkach i go nie marnować. Na stronie w przystępny sposób opisujemy transformację ciepłownictwa i nowe ekologiczne technologie wykorzystywane w produkcji ciepła. 

Na profilu 20stopni na Facebooku i na Instagramie przez cały czas trwania kampanii będziemy przedstawiać przykłady wspólnych działań i sposoby, jak każdy z nas może się włączyć w transformację energetyczną. 

Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o będzie również promować oszczędzanie ciepła. Administratorom budynków, które ogrzewamy, udostępnimy plakaty i ulotki informacyjne, a władze miasta otrzymają biuletyn z zaleceniami dotyczącymi ograniczenia zużycia ciepła w obiektach użyteczności publicznej. Eksperci kampanii przekonują, że warto oszczędzać ciepło nie tylko we własnym mieszkaniu, ale wszędzie, gdzie jest to możliwe.